Maar niet alleen in het geval van een aankoop in jouw webshop is er sprake van conversie. Het kan namelijk ook betekenen dat je een bepaald doel hebt behaald op een bepaalde pagina. Voor je een pagina op je website aanmaakt is het belangrijk dat je een doel voor deze pagina in gedachten neemt. Aan de hand van dit doel kun je dan de pagina opbouwen.
Een voorbeeld van een conversie in het geval van het behalen van een doel kan als volgt zijn: Je hebt een pagina op jouw website staan waarop je een call to action hebt die aangeeft dat ze een gratis brainstormsessie met jou kunnen afspreken. Op het moment dat de bezoeker overgaat tot actie om deze brainstormsessie aan te vragen, spreken we van conversie. Een ander voorbeeld kan zijn dat je bezoeker zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Dit is een mooie vorm omdat je bezoeker dan altijd op de hoogte blijft van jouw nieuws en je de gegevens van de bezoeker in je klantenbestand kan voegen.
Conversie wordt meestal uitgedrukt in een percentage of een absoluut aantal. In de meeste gevallen wordt er een percentage gebruikt. Hierbij wordt er dus gekeken hoeveel van de bezoekers van jouw website, zijn overgegaan tot een aankoop.