BLOG

Vijf belangrijke online marketing trends voor 2020

18 februari 2020
Artikel door Thimo Vissers

De online marketing is een branche waar trends komen en gaan. Ken jij de nieuwe trends voor 2020 al? In dit blog worden vijf van deze belangrijke trends besproken. Zo weten jij en je collega’s precies wat ze kunnen verwachten in 2020.

Ieder jaar weer praten verschillende marketing experts met elkaar over de trends en ontwikkelingen van online marketing. Ook voor 2020 zijn er weer een aantal trends die je goed in de gaten moet houden.

Trend 1: “Social advertising wordt steeds belangrijker in de B2B markt 

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de maatschappij. In de B2C markt is social media een gigantisch platform dat flink wordt ingezet voor verschillende doeleinden. Echter is het gebruik van social media en social advertising in de B2B markt iets dat flink wordt onderschat. Veel bedrijven denken dat hun doelgroep niet aanwezig is op social media, waardoor ze een hoop kansen mislopen. 

Het gebruik van social advertising en het inzetten van social media in de B2B markt zal in 2020 nog belangrijker worden. Zeker het inzetten van social advertising zal veel kansen met zich meebrengen. Door advertentie campagnes in te zetten op social media, kan er zeer specifiek getarget worden op een bepaalde doelgroep. Hierbij kan je exact uitzoeken wat je aan deze doelgroep wil vertellen en hoe je wilt overkomen. Dit is in de B2B markt juist enorm belangrijk omdat in deze markt vaak zeer specifieke producten of diensten worden aangeboden.        

Social media platformen

Trend 2: “personalisatie is belangrijker dan ooit” 

Personalisatie en relevantie is een trend die de afgelopen jaren de gemoederen al aardig heeft bezig gehouden. De verwachting is dat in 2020 deze trend een nog grotere rol gaat spelen. Mensen zijn klaar met het “ik ben een nummertje” gevoel. Door gepersonaliseerde content te maken, vermindert dit gevoel onder de bezoekers. Door deze gepersonaliseerde content voelt de bezoeker zich persoonlijk aangesproken en sluit het beter aan bij een behoefte die hij/zij vervult zou willen zien. Volgens Hubspot werkt dit maar liefst 212% beter dan niet gepersonaliseerde content.  

Hoe speel je nou op deze personalisatie trend in? De basis waar het allemaal begint is data. Je moet precies weten wie de doelgroep is en wat hun wensen, behoeften en problemen zijn. Alle extra data die je hier bij kan vinden is uiteraard goed. Als je alle data hebt verzameld moet je kijken in hoeverre je wilt personaliseren. Wil je je hele website gaan personaliseren? Dan heb je meer technische tools nodig dan wanneer je het emailverkeer wilt personaliseren. Kijk hierbij dan dus wat jouw middelen en/of mogelijkheden zijn. 

Trend 3: “Met featured snippets bovenaan in Google” 

Voor velen zullen de featured snippets niet geheel onbekend zijn. iedereen tikt weleens een vraag in op Google. Via de featured snippets krijg je daar dan gelijk antwoord op. Deze featured snippets bieden dus enorme kansen voor SEO van je bedrijf.  

Wat kunnen featured snippets nou voor jouw SEO betekenen? Om te beginnen is het bij SEO natuurlijk belangrijk om jouw website zo prominent mogelijk naar voren te brengen. Een heel groot voordeel aan de featured snippets is dat ze een groot vlak bestrijken boven alle organische zoekresultaten. Op desktop is dit al een groot voordeel maar wat dacht je van de mobiele weergave. Hier komen de featured snippets, afhankelijk van de grootte van het antwoord, over bijna heel het beeldscherm te staan. Daarnaast worden deze featured snippets gebruikt door de virtuele assistenten voor het geven van een antwoord bij voice search. Het voordeel hieraan is dat de gebruiker naar jouw website kan doorklikken als hij/zij meer wilt weten over dit onderwerp. 

Trend 4: “mobile first indexing 

Wellicht heb je weleens van ‘mobile first’ gehoord. Dit is een trend die al enige tijd gaande is in de marketing. Mobile first betekent dat de focus van content consumptie is verplaatst van pc naar mobiel. Een gevolg van deze ‘mobile first’ trend, is ‘mobile first indexing’. Bij mobile first indexing wordt er door Google gekeken naar de mobiele functionaliteit van je website voordat er naar desktop functionaliteit wordt gekeken. Hierbij is het belangrijk dat je website goed schaalt en een goede laadsnelheid heeft. Op deze manier wordt je website hoger geïndexeerd in Google. Om je een eindje op weg te helpen, biedt Google een aantal tools waarmee je kan kijken of je aan de eisen voldoet om hoog te worden geïndexeerd.  

Mobile first indexing

Trend 5: “interactieve content marketing” 

Een trend die in 2020 ook een grote rol zal gaan spelen is het gebruik maken van interactieve content. Deze interactieve content zijn mogelijkheden om interactie aan te gaan met je doelgroep, zonder er daadwerkelijk direct bij betrokken te zijn. Deze mogelijkheden kunnen verschillen van enquêtes tot virtual reality. De mogelijkheden zijn hierin heel divers.  
Al deze manieren om interactie met je doelgroep te zoeken, zijn bedoelt om de merkbeleving te versterken. Voordat je hier aan begint is het belangrijk om voor jouw bedrijf goed in kaart te brengen wat het doel van deze interactie is en wat jouw middelen zijn. Gebruik het echt als middel om een bepaald doel te bereiken en gebruik het niet als doel op zich. Als je dit allemaal goed in kaart hebt gebracht kan je mooie interactieve content gaan creëren. Als je dit goed uitvoert kan het je merkbeleving en/of naamsbekendheid enorm versterken. 

Succes! 

Nu je in dit blog hebt gelezen over deze trends, ben je hopelijk weer up-to-date. De ontwikkelingen in de online marketing veranderen enorm vaak. Zo zullen er nieuwe trends komen en zullen er trends verdwijnen. Blijf altijd goed op de hoogte van de spelende trends en dan wens ik je veel succes in 2020!  

VERDIEPING

Meer blogs & nieuws lezen?

Meer weten over een bepaald onderwerp? Lees dan eens één van onze andere blogs.

Hoe lazy loading in WordPress jouw website betere resultaten oplevert

5 tips voor ondernemers met hun handen in het haar door het Coronavirus!

27 maart 2020 - Artikel door Marco Mes

Wij willen je graag helpen in deze periode!

17 maart 2020 - Artikel door Thimo Vissers

Gewijzigde websupport pakketten

3 maart 2020 - Artikel door Thimo Vissers

GDPR proof support, wat houdt het in?

3 maart 2020 - Artikel door Demi Kloosterman

Waarom is on-page optimalisatie belangrijk voor je website?

21 februari 2020 - Artikel door Thimo Vissers
START JOUW PROJECT

Jouw website overlaten
aan webspecialisten?

Ons ervaren team staat klaar voor jouw project.