Wat is on-page optimalisatie?
On-page optimalisatie voor SEO is het inrichten van je website naar de behoeften van het Google algoritme. In het algoritme van Google zijn er een aantal dingen die belangrijk zijn. Deze belangrijke punten moeten aan Google aan kunnen geven waar de pagina over gaat. Dit is vaak niet moeilijk en zelfs logisch. De volgende punten zijn voor het algoritme van Google van belang.
- Page title
- Headings
- Content
- Afbeeldingen
- URL’s
Page title
Iedere pagina op een website zou een ander onderwerp moet hebben. Bij deze verschillende onderwerpen horen dan ook verschillende titels. Het is daarom belangrijk dat iedere pagina een eigen paginatitel heeft. Deze titel moet Google goed kunnen lezen en begrijpen. Om dit te realiseren is het belangrijk dat de titel niet te lang is en duidelijk maakt wat het onderwerp van de pagina is. Google gebruikt voor deze paginatitels een maximale lengte van 580 pixels. Google maakt hierbij dus geen gebruik van een maximaal aantal leestekens. Het is dan ook belangrijk om hier rekening mee te houden. Maar hoe weet je dan met welk aantal tekens je een goede paginatitel hebt? Als je rond de 60 leestekens zit want dan is je paginatitel zeker binnen de 580 pixels gebleven. In andere woorden, houdt dit goed in de gaten!
Headings
Naast de paginatitels zijn ook belangrijk bij je on-page optimalisatie. Headings zijn de koppen op een pagina. Deze headings zorgen niet alleen voor een goede structuur en overzicht voor de bezoeker maar ook de zoekmachines kunnen door middel van deze headings beter begrijpen wat de structuur en het onderwerp van de pagina is. Headings zijn te onderscheiden in zes niveaus: H1 t/m H6. Deze headings moeten een goede structuur hebben zoals in de afbeelding hieronder is aangegeven.

Content
De content die je op je website aanbiedt, is bedoeld voor de klant. Dat is ook de reden dat je de content op je website moet optimaliseren voor je klant. Als iemand een bepaalde zoekopdracht in een zoekmachine intikt en hij op jouw website belandt, dan moet hij ook antwoord krijgen op deze zoekopdracht. Uit een onderzoek over on-page optimalisatie is naar voren gekomen dat de meeste top drie rankings in zoekmachines, meer dan 1500 woorden gebruiken op hun pagina. Dit is een goed streven maar de lengte van de tekst is niet het belangrijkst. Goede content onderscheidt zich namelijk van de rest door antwoord te geven op alle mogelijke vragen die een klant heeft. Hierbij is het ook belangrijk om zoekwoorden in de tekst terug te laten komen. Daarom is het belangrijk om deze zoekwoorden te benadrukken en in je tag of meta description terug te laten komen.
Afbeeldingen
Naast de geschreven content op je website is het voor de zoekmachine resultaten in Google goed om de juiste afbeeldingen aan je pagina’s toe te voegen. Deze afbeeldingen kunnen namelijk toegevoegde waarde bieden als deze over het onderwerp van je pagina gaan. Als je een afbeelding onder de juiste naam opslaat en er een alt tag (een tag die je aan een afbeelding verbindt om het te omschrijven aan zoekmachines) aan verbindt, dan zal Google dit als relevante afbeelding zien. Let dus goed op het toevoegen van een alt tag en het opslaan van de afbeelding op je pagina onder de juiste naam.
URL’s
De minst spannende in dit rijtje is de URL’s van je website. Dat URL’s het minst spannend zijn geworden in de afgelopen jaren, betekend echter niet dat je er geen aandacht aan moet besteden. Zorg dat de URL’s van je website duidelijk zijn. Laat de zoekwoorden erin terugkomen en zorg dat er geen onnodige getallen en symbolen in staan. Op deze manier is de URL voor Google beter leesbaar en helpt het je in de zoekresultaten.