Wat is een call to action?

Waar wij jou
mee kunnen
helpen

Op je website wil je de aandacht van de bezoeker trekken. Maar wat is de beste manier om de aandacht te trekken? Welke call to action (aanzet-tot-knop) kan jij het beste gebruiken? Wij hebben voor jou hieronder de meest gekozen call to action mogelijkheden op een rijtje gezet.

wat is call to action eigenlijk?

Een call to action (CTA) is een oproep aan de bezoeker of lezer van je website om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld om een product (bij webshops) aan te schaffen, een brochure op te vragen of vrijblijvend een afspraak te maken. Een goede call to action is nodig om een website of reclame-uiting tot een succes te maken.

De CTA moet opvallen, maar mag ook niet te schreeuwerig zijn. Een goede balans die matcht met je huisstijl en de rest van de website is belangrijk.

Een goede call to action roept dus op tot actie. En deze knop (doorgaans is dit een knop) moet motiveren, triggeren en doelen behalen. Deze kunnen ook weer gemeten worden. Zo kan je bijvoorbeeld je behaalde doelen per maand meten.

Streef ernaar om zo veel mogelijk bezoekers (of de juiste bezoekers) op de call to action buttons te laten drukken. Op die manier komen zij namelijk steeds dichter bij de daadwerkelijke conversie. Het is belangrijk om de klantvoordelen duidelijk te communiceren.

De belangrijkste call to action

De belangrijkste call to action op een webpagina wordt ook wel eens de banaan genoemd. Dit is het meest visueel aantrekkelijke element dat direct de aandacht van de bezoeker trekt en schreeuwt om aangeklikt te worden. Denk aan een button of link in een afwijkende kleur en een duidelijke tekst die aangeeft wat je gaat doen.

Een banaan springt van de pagina. Per pagina is er maar 1 zo opvallende knop. De andere knoppen zijn ook belangrijk maar alleen wat kleiner en wat onopvallender dan de banaan.

De banaan moet wel in dezelfde lijn gemaakt zijn als de gekozen huisstijl. je wilt natuurlijk geen verwarring veroorzaken bij je klanten.

Wat is de beste CTA?

Iedere website moet een call to action hebben, zo maak je je website interessant. Een goeie call to action maken is niet moeilijk te maken, je moet vooral een duidelijke tekst gebruiken zodat de bezoeker direct begrijpt wat hij krijgt te zien als hij klikt.

Veel gekozen CTA’s zijn: Afspraak maken, offerte aanvragen, contact opnemen, download brochure, bezoek de showroom, direct bestellen, gesprek plannen. En zo zijn er nog veel meer.

Hier nog wat tips:

  • Zorg er voor dat de bezoekers vooral niet hoeven te denken als ze op een call to action button klikken.
  • Gebruik geen directe tekst zoals: Wij hebben een showroom! Daarmee maak je de boodschap verwarrend.
  • Toon de bezoekers van je hoofdpagina meteen hoe ze snel naar de belangrijkste pagina’s van je website kunnen gaan.
  • Gebruik zo min mogelijk verschillende CTA’s.
  • Houdt de stijl over de gehele website hetzelfde.

Waar plaats je cta’s?

Eigenlijk moet elke pagina van je website voorzien zijn van een call to action. Die je bezoekers aanzet om tot actie over te gaan.

Gebruik bijvoorbeeld op je contactpagina maar één call to action. Hoe minder afleiding hoe sneller je bezoekers tot actie zullen overgaan. Op een grotere webpagina mag je dezelfde call to action wel een aantal keer herhalen zodat je bezoekers niet veel hoeven te scrollen om aan het einde van de pagina komen. Verras je bezoekers met een nieuwe call to action. Zo hou je klanten nieuwsgierig.

Wil je weten welke CTA wij jou aanraden? Neem gerust eens contact met ons op. Advies is altijd gratis.

Vragen? Wij zijn er om je te helpen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

meer blogs & nieuws

4 seo 495-2618277_1920-min
4 seo 495-2618277_1920-min

Vragen? Wij zijn er om je te helpen.

De Zakelijke Website Marco Mes

Marco Mes

Adviseur en webdeveloper
010 – 822 49 56
marco@dezakelijkewebsite.nl

Brent Maclaine Pont - De Zakelijke Website

Brent Maclaine Pont

SEO en online marketing
010 – 822 49 56
info@dezakelijkewebsite.nl

Eric Graafland - De Zakelijke Website

Eric Graafland

Retargeting
010 – 822 49 56
info@dezakelijkewebsite.nl

joelle van rikxoort

Marketing en communicatie
010 – 822 49 56
websupport@dezakelijkewebsite.nl

Weten hoe ook jouw website meer klanten kan binnenhalen? Laten we samen, geheel vrijblijvend, brainstormen.

© Copyright | de zakelijke website

© Copyright | de zakelijke website