BLOG

Wat heb je nodig bij het laten bouwen van een website?

3 juni 2020
Artikel door Thimo Vissers

Voordat je een nieuwe website laat bouwen of zelf een nieuwe website gaat bouwen, is het belangrijk om een aantal dingen op orde te hebben. Het is niet verstandig om zonder plan een nieuwe website te laten bouwen omdat dit geen goede resultaten zal opleveren. In dit artikel zullen een aantal belangrijke punten worden aangekaart voor het laten maken van een nieuwe website.

#1 Het doel van je website

Het is ontzettend belangrijk dat je een doel maakt voor je website. Je moet namelijk weten wat de website moet gaan opleveren. Als je dit doel hebt gesteld (het liefst SMART*), dan kan de website aan de hand van dit doel worden gebouwd. Gericht op de doelstelling behalen, levert een website veel meer op

De SEO kan ingericht worden met de juiste keywords om de juiste doelgroep te trekken. Ook de website kan worden ingericht met de juiste call-to-actions en met de juiste content. Alles om het doel te behalen.

#2 Beschrijf de doelgroep

De doelgroep bepalen is heel belangrijk in veel situaties. Zo ook bij het laten maken van een nieuwe website. Op de doelgroep moeten bepaalde elementen worden aangepast. Denk bijvoorbeeld aan de teksten. Het taalgebruik moet goed aansluiten bij de doelgroep, om ze op de juiste manier aan te spreken. Ook het design helpt hierbij. Als dit goed aansluit bij de doelgroep, is de kans op resultaat groter.

#3 Inhoud van de website bepalen

Hier begint het leuk te worden. Want wat gaat er op jouw nieuwe website komen? Wat kan de bezoeker op jouw website allemaal doen? Het is belangrijk om dit goed uit te schrijven. Maak bijvoorbeeld een navigatie van de website en leg per pagina uit wat erop moet komen te staan. Denk aan standaard pagina’s als: over ons, werkwijze, blogs enzovoorts. Schrijf de inhoud van de pagina’s zo specifiek mogelijk op.

#4 Bekijk de statistieken van de oude website

In het geval je een oude website hebt die je nu wilt vervangen, is het belangrijk om de statistieken van deze website te bekijken. Hoe gedroegen de bezoekers van deze website zich? Welke pagina’s bekeken ze vaak en deden ze dat vanaf hun telefoon of computer? Van deze statistieken kun je leren. Wat doet het goed en wil je meenemen naar de nieuwe website? Maar kijk ook wat niet goed was en waar je voor moet waken bij je nieuwe website.

#5 Bepaal de content strategie

Nu je al in kaart hebt gebracht hoe de website er ongeveer uit moet komen te zien, is het belangrijk om hier de content bij te bepalen. Wellicht hebben de statistieken van de oude website laten zien dat bijvoorbeeld jouw blogs goede resultaten opleveren. Zorg dan dat je overweegt om hier in ieder geval mee door te gaan. Bepaal ook bij de doelstellingen van je website, welke content erbij past. Niet elke soort content is geschikt voor iedere website. Zo is een website die is gericht op het vermaken van de bezoekers, niet geschikt voor content in de vorm van whitepapers of cases.

#6 Bepaal of je een closed source, open source of maatwerk CMS wilt

Bij deze keuze komen een aantal dingen kijken. Zo is het belangrijk om te weten wat ze alle drie op je budget betekenen. Zo zijn open sources vaak gratis of goedkoop, zoals WordPress. Via een open source is het makkelijker om snel aanpassingen te doen aan de website. Echter kan je niet altijd alles exact hebben zoals je zou willen.
Bij een closed source CMS betaal je een bepaald bedrag om gebruik te mogen maken van de software. De producent hiervan heeft vaak al de oplossing voor jouw website en je kan bij hem terecht voor hulp.
Bij een maatwerk CMS kun je de website precies laten maken zoals je zelf wilt. Je kunt aangeven wat er op de website moet komen en hoe dit er precies uit moet komen te zien. De webbouwer zorgt dat dit wordt ontworpen en bouwt de website exact zoals jij dit wilt. Deze methode kost echter wel veel meer geld. Omdat de website op maat gemaakt wordt, is het veel duurder. Ook als er veranderingen moeten komen, zal dit weer op je budget drukken.
Denk dus goed na voor je een keuze maakt!

#7 Bepaal de huisstijl van je website

Heeft jouw bedrijf een mooie huisstijl en wil je dit terug laten komen in jouw nieuwe website? Geef dit dan duidelijk aan bij de webbouwer. Zo kun je samen kijken hoe dit het beste terug kan komen in jouw nieuwe website.

Nu je weet waar je op moet letten, is het tijd voor het bouwen van de website. Ga op zoek naar de juiste webbouwer en zorg dat jullie allebei tevreden kunnen zijn over het resultaat. Een goede samenwerking is heel belangrijk. Als de website eenmaal staat, kun je dit gaan testen en verbeteren waar dit nodig is.

*SMART = Specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch, tijdsgebonden.

VERDIEPING

Meer blogs & nieuws lezen?

Meer weten over een bepaald onderwerp? Lees dan eens één van onze andere blogs.

Hoe kun je rankings behouden na een redesign (1)-min

Hoe kun je rankings behouden na een redesign?

3 juni 2022 - Artikel door Jeroen
11 tips om de bounce op een WordPress-website te verlagen (2)

11 tips om de bounce op een WordPress-website te verlagen

21 april 2022 - Artikel door Jeroen

Fijne feestdagen!

20 december 2021 - Artikel door Marco Mes

5 tips voor ondernemers met hun handen in het haar door het Coronavirus!

27 maart 2020 - Artikel door Marco Mes
Hoe lazy loading in WordPress jouw website betere resultaten oplevert
START JOUW PROJECT

Jouw website overlaten
aan webspecialisten?

Ons ervaren team staat klaar voor jouw project.