BLOG

Hoger in Google, hoe doe je dat?

Er zijn verschillende manieren om hoger in Google te komen. In dit artikel zal er worden uitgelegd hoe je organisch hoger in Google kan komen te staan. Je SEO verbeteren levert uiteindelijk een betere ranking op in Google en dat zorgt voor betere resultaten. Er worden een aantal stappen besproken die je helpen bij het halen van een hogere ranking in Google.

Google bepaald de ranking aan de hand van 3 pijlers, namelijk: Techniek, Content en Autoriteit. Bij techniek wordt er gekeken naar dingen als de snelheid, veiligheid en responsiviteit van de website. Bij content wordt er gekeken of de content relevant is en aansluit bij de zoekopdracht. Bij autoriteit wordt er gekeken naar de linkbuilding en bijvoorbeeld hoe lang de website al bestaat.
Deze drie pijlers vormen de ranking van Google.

#1 Een goed zoekwoordenonderzoek

De eerste stap die gelijk heel belangrijk is, is een goed zoekwoorden onderzoek. In dit zoekwoorden onderzoek moet je achterhalen welke zoekwoorden voor jouw website belangrijk zijn. Door vooraf een aantal zoektermen te bepalen die jij belangrijk vindt om op gevonden te worden, kun je een start maken met het zoekwoorden onderzoek. Je kunt via tools als Keywordtool.io achterhalen welke zoekwoorden interessant zijn. Zo zie je gelijk hoeveel concurrentie op dit zoekwoord zit en wat het zoekvolume op dit zoekwoord is. Het is dan ook belangrijk om zoekwoorden te vinden die niet te veel concurrentie hebben en wel een goed zoekvolume.

#2 Goede content

Deze stap sluit goed aan bij stap 1. Je hebt inmiddels de zoekwoorden verzameld waar je op gevonden wilt worden. Nu is het belangrijk dat deze zoekwoorden worden verwerkt in jouw content. Typ een van de zoekwoorden in de zoekbalk van Google in en kijk wat er voorbijkomt. Wat biedt de concurrent aan content en hoe kan je kijken of dit ook interessant is voor jouw website? Als jouw concurrent bijvoorbeeld 5 tips geeft over het optimaliseren van de user experience van je website, schrijf jij een artikel waarin je 10 tips geeft.
Zorg dus dat je genoeg relevante content te bieden hebt. Verwerk de keywords in jouw content en geef je SEO een boost!

#3 Meta titel en meta description

Het is belangrijk dat jouw website opvalt in de zoekresultaten van Google. Je wilt de aandacht trekken van degene die op zoek is naar een antwoord op zijn/haar zoekopdracht. Dit kan je doen door jouw website te laten opvallen. Om te beginnen is het belangrijk dat je een goede meta titel en meta descripion hebt. De meta titel en meta description moet aantrekkelijk zijn voor de bezoeker. Het moet ze nieuwsgierig maken naar wat voor informatie je voor ze hebt. Als de zoekopdracht “kleed kopen” is, dan is het belangrijk om je titel en beschrijving zo in te richten dat de bezoeker weet dat jij de oplossing voor zijn/haar zoekopdracht hebt.

#4 Lokaal scoren in Google

Met sommige zoekwoorden is het lastig om hoog te kunnen scoren in Google. Deze zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Hier zijn de grote bedrijven zoals Bol.com dan vaak degene die bovenaan staan. In zulke gevallen is het verstandig om het zoekwoord aan te passen naar een lokale plek. Dus kies het zoekwoord en plak er bijvoorbeeld Rotterdam achter. Dit zorgt ervoor dat jouw zoekwoord een stuk minder concurrentie heeft. Het zijn dan alleen nog de lokale bedrijven waar je mee concurreert. Door je bedrijf op de Google mijn bedrijf pagina goed weer te laten geven, kom je ook gelijk hoger in Google maps! Lokaal is dit natuurlijk heel belangrijk!

#5 Website optimalisatie

De website optimaliseren is enorm belangrijk in jouw SEO-optimalisatie. Als jouw website niet goed geïndexeerd kan worden door Google, levert dat slechte resultaten op. Het is dus belangrijk om te kijken naar fouten zoals 404 pagina’s, de leesbaarheid of het mobiele gebruik.
Daarnaast is het heel belangrijk om de website te optimaliseren op content en structuur. Hierbij moet de content goed zijn, afbeeldingen compressen (minder zwaar bestand maken van de afbeelding) en zorgen dat ze voorzien zijn van een goede omschrijving. Ook de landingspagina’s moeten voorzien zijn van goede content en de website moet voorzien worden van interne links.

#6 Linkbuilding

Linkbuilding is heel belangrijk in het proces om hoger te scoren in Google. De links die naar jouw website verwijzen, zorgen voor de autoriteit van jouw website (de derde pijler van Google). Het is belangrijk om te weten dat er een verschil zit tussen bepaalde links. Zo kunnen links van fishy websites ervoor zorgen dat jouw website alleen maar slechter gaat scoren. Links vanaf websites met een hoge autoriteit geven jouw autoriteit juist een boost. Het is daarom belangrijk om te weten welke links goed zijn en welke je niet wilt hebben.

VERDIEPING

Meer blogs & nieuws lezen?

Meer weten over een bepaald onderwerp? Lees dan eens één van onze andere blogs.

Hoe kun je rankings behouden na een redesign (1)-min

Hoe kun je rankings behouden na een redesign?

3 juni 2022 - Artikel door Jeroen
11 tips om de bounce op een WordPress-website te verlagen (2)

11 tips om de bounce op een WordPress-website te verlagen

21 april 2022 - Artikel door Jeroen

Fijne feestdagen!

20 december 2021 - Artikel door Marco Mes

5 tips voor ondernemers met hun handen in het haar door het Coronavirus!

27 maart 2020 - Artikel door Marco Mes
Hoe lazy loading in WordPress jouw website betere resultaten oplevert
START JOUW PROJECT

Jouw website overlaten
aan webspecialisten?

Ons ervaren team staat klaar voor jouw project.