BLOG

11 tips om de bounce op een WordPress-website te verlagen

Het is je vast wel eens overkomen dat je per ongeluk het verkeerde nummer hebt gebeld en direct hebt opgehangen toen een onbekende de telefoon opnam. Als je hetzelfde doet als je een website bezoekt die niet is wat je nodig hebt, dan noemen we dat een bounce. Een bounce treedt op als iemand direct een website verlaat na het openen ervan en geen verdere actie onderneemt. Google en andere zoekmachines houden het aantal bounces bij dat websites ontvangen en noemen deze statistiek het bouncepercentage. Als het bouncepercentage te hoog is, kan een website worden bestraft met lagere posities in de zoekresultaten.

Wat is er zo slecht aan een bounce?

Het is belangrijk om te beseffen dat alle websites te maken hebben met bounce. Dat is begrijpelijk, want mensen surfen soms per ongeluk naar de verkeerde pagina. Waarschijnlijk kun je dit uit ervaring beamen. Als je website een opvallend hoge bounce heeft, dan gaat er wel iets mis, want zoekmachines willen mensen naar kwalitatieve websites leiden die aan hun behoeftes voldoen. Een hoge bounce vertelt Google dat mensen je website wel bezoeken, maar besluiten om direct weer weg te gaan, bijvoorbeeld omdat de website een onaantrekkelijk ontwerp heeft, niet mobielvriendelijk is of slechte content bevat. Een slecht signaal dus.

Hoe kun je de bounce verlagen?

We bespreken 11 tips die je kunt gebruiken om de bounce te verlagen, SEO te verbeteren en conversies te verhogen.

1. Heroverweeg het gebruik van pop-ups

Pop-ups hebben vaak enige waarde. Als je een probleem hebt met bounce, moet je op zijn minst heroverwegen hoe je pop-ups op je WordPress-website gebruikt.

Een van de belangrijkste redenen waarom pop-ups gebruikers wegjagen, is de slechte timing. Als er vrijwel onmiddellijk een pop-up wordt weergegeven als de pagina geladen is, stuur je één bericht naar je publiek: ‘Deze pagina wil iets van je voordat je er waarde uit hebt gekregen’. Overweeg om pop-ups te laten verschijnen als iemand al wat langer op je website is of al een aantal pagina’s heeft bezocht. Indien het probleem zich blijft voordoen, dan kun je besluiten om helemaal geen pop-ups meer te tonen.

2. Gebruik witruimte voor leesbaarheid

Het toevoegen van witruimte aan een webpagina of blogpost is vrij eenvoudig. Desondanks kom je nog steeds websites tegen die onafgebroken tekstblokken bevatten. Dat kan behoorlijk afschrikken als iemand voor het eerst een pagina bezoekt en is onprettig om te lezen. Een gebrek aan witruimte wordt in een adem genoemd met een slecht of gedateerd ontwerp. Beide zijn kenmerken die worden geassocieerd met websites van lage kwaliteit. Dit heeft negatieve invloed op de bounce.

De oplossing is gelukkig simpeler dan gedacht. Geef structuur aan je pagina’s door meer witruimtes toe te voegen. Ook het toevoegen van afbeeldingen, tabellen of video geeft meer rust en nodig meer uit om op de pagina te blijven. Je kunt ook schone of minimale WordPress-thema’s bekijken om een ​​beter ontwerp op je WordPress-website te implementeren.

3. Interne en externe links toevoegen

Het enige dat nodig is, is een simpele actie van de websitegebruiker om een ​​bounce te voorkomen. Iets eenvoudigs als het klikken op een link is voldoende. Voeg interne links naar andere pagina’s op je website toe, want dan is de kans groter dat bezoekers die actie ondernemen. Intern linken heeft bovendien nog andere voordelen:

  • Zorg ervoor dat de meest relevante informatie op elke pagina staat, waardoor de pagina steeds verder wordt geoptimaliseerd en beter begrepen wordt door de zoekmachine;
  • Interne koppeling verbetert de SEO en kan het websiteverkeer stimuleren.

Wanneer bezoekers op een externe link klikken, elimineert die actie ook de kans dat een bounce op je website wordt geteld. Verder stellen externe links je, net als interne links, in staat om overzichtelijke en relevante pagina’s te behouden. Als je naar websites met een hoge autoriteit linkt, verbetert je ook het vertrouwen en de geloofwaardigheid.

4. Schrijf, bewerk en proeflees zorgvuldig

Geloofwaardigheid en autoriteit spelen een grote rol bij de hoogte van de bounce. Wanneer een bezoeker naar een WordPress-website komt en spel- en grammaticale fouten ziet, vermindert dat die geloofwaardigheid. Als de content bovendien slecht geschreven is, verminder dat bovendien het vertrouwen. Onder de streep heeft dit impact op je gezag en beïnvloed het negatief de bounce.

Stel je nu eens voor dat je iemand bent die informatie zoekt over iets belangrijks, bijvoorbeeld een product dat je wilt aanschaffen. Je komt terecht op een pagina met afschuwelijke spelling, grammatica en interpunctie. De kans is groot dat je die content niet gaat vertrouwen. Je zult zeker niet gemotiveerd zijn om een aankoop te doen.

Als je een aanzienlijk aantal pagina’s moet optimaliseren, kan het proces arbeidsintensief zijn. Om hierbij te helpen, kun je gebruikmaken van de services voor professionele bewerking en het schrijven van inhoud, zoals de extensie LanguageTool of de WordPress-plugin Yoast.

5. Denk eerst mobiel

Google is enkele jaren geleden overgegaan op mobile first. In simpele woorden betekent het dat Google primair de mobiele versie van je website crawlt, indexeert en vervolgens rankt, in plaats van de desktopversie. Het is belangrijk om vanuit die gedachten te denken en je strategie daarop aan te passen, bijvoorbeeld door kritische te kijken naar de mobiele versie van je website. Door prioriteit te geven aan mobiel ontwerp is dat je daarmee de bounce kan verlagen.

Hoewel de bezoekersaantallen van desktop en mobiel van website tot website verschillen, kun je er bijna zeker van zijn dat minstens de helft van de bezoekers via mobiel komt. Houd daar rekening mee bij het ontwerpen van je WordPress-website. Kies een ontwerp dat prioriteit geeft aan de mobiele gebruikerservaring. Gelukkig zijn er verschillende thema’s en plug-ins die speciaal zijn ontwerpen met mobiele gebruikers in gedachten. Met de Google Mobile First tool kun je kijken of je website mobielvriendelijk is. Daar staan ook aanbevelingen en verklaringen bij de scores.

6. Gebruik structuur en tagging

Als je content op een doordachte manier structureert, trekt je meer relevant verkeer naar je website. Dit betekent dat de mensen die je website bezoeken, eerder geïnteresseerd zijn in de content van je website. Dat komt omdat een goede sitestructuur Google en andere zoekmachines helpt bij het crawlen en indexeren van je website.

Daarnaast verhoogt een goede sitestructuur de leesbaarheid. Het helpt bezoekers de pagina te scannen om snel te vinden wat ze nodig hebben. Gebruik koppen en subkoppen om pagina’s te structureren door de juiste tags toe te voegen (H2, H3, H4, H5). Voeg één H1-tag toe aan de titel bovenaan de pagina. Gebruik indien mogelijk relevante zoekwoorden in die koppen en subkoppen.

Je kunt de structuur verder optimaliseren door korte alinea’s opsommingstekens, genummerde lijsten, tabellen, afbeeldingen en video’s te gebruiken. Deze techniek, gecombineerd met het gebruik van witruimte, zal zeer leesbare en SEO-vriendelijke pagina’s opleveren.

7. Verhoog de laadsnelheid van de pagina

De tijd die nodig is om een ​​pagina te laden, kan de bounce aanzienlijk beïnvloeden. Als je pagina’s niet snel genoeg worden geladen, zullen gebruikers zich mogelijk terugtrekken en een website vinden die beter voor hen werkt.

Een tool als Google PageSpeed ​​Insights geeft je veel nuttige informatie over de prestaties van je website. De tool werkt zowel voor WordPress-pagina’s als voor websites die zijn ontworpen met andere platforms. Het enige dat je hoeft te doen, is de URL voor de betreffende pagina in te voeren om tal van nuttige inzichten te krijgen. Daar staan ook verklaringen en aanbevelingen bij de scores.

8. Kies een lettertype voor leesbaarheid

Dit is een eenvoudige, kleine wijziging die u op uw site kunt aanbrengen en die een verschil kan maken. Veel websiteontwerpers zullen lettertypen kiezen die behoorlijk aantrekkelijk zijn, maar niet erg leesbaar. Lettertypen die gestileerd of met de hand getekend zijn, zien er geweldig uit. Helaas zijn ze moeilijk voor de ogen wanneer bezoekers uw inhoud proberen te lezen.

Een optie die je hebt, is om de meer artistieke lettertypen te gebruiken voor koppen en subkoppen. Kies vervolgens een eenvoudiger lettertype voor uw pagina-inhoud.

9. Maak een functionele 404-pagina

Een 404-pagina is de foutpagina die bezoekers zien wanneer de pagina die ze probeerden te bezoeken niet bestaat. Als het goed is, is dat nooit het geval. Helaas komt deze fout toch af en toe voor. Als het gebeurt, heb je twee opties. Je website kan een standaard 404-pagina tonen. In dat geval heeft de gebruiker geen andere keuze dan te bouncen. Je kunt ook een aangepaste 404-pagina maken. Als je voor deze optie kiest, kun je nuttige informatie en links toevoegen om bezoekers om te leiden naar een andere pagina op je website.

10. Open koppelingen in nieuwe tabbladen

Zoals eerder vermeld, voegt het linken naar andere sites autoriteit toe aan je eigen website. Ook kan dat helpen om een relatie op te bouwen met een andere website. Dit kan leiden tot betere SEO en verkeer. Als iemand snel na binnenkomst op je website op een link klikt die naar een andere website gaat, kan dat als een bounce gelden.

Een manier om dit op te lossen, is door je WordPress-website zo in te richten dat links in een nieuw venster of tabblad worden geopend. Als je dit doet, kunnen gebruikers de informatie die je linkt zien, maar ze zullen je website niet verlaten.

11. Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit

Het is geen geheim dat afbeeldingen bezoekers langer op je website houden. Ellenlange lappen met teksten schrikken af, dus afbeeldingen zullen bezoekers zeker verleiden om verder te lezen en langer te blijven. Wanneer dit gebeurt, is de kans groter dat bezoekers op de pagina converteren of naar andere pagina’s op de website navigeren. In beiden gevallen positief voor de bounce.

Zoals je je misschien kunt voorstellen, zullen kwalitatieve afbeeldingen tot betere resultaten leiden. Originele afbeeldingen die relevant zijn voor de pagina zullen het meest waardevol zijn. Deze afbeeldingen moeten worden gecomprimeerd, zodat ze snel geladen kunnen worden. Gebruik ten slotte de juiste afbeeldingstags en alt-tekst.

Laatste woord

Als je bounce te hoog is, kan je WordPress-website gestraft worden door Google en andere zoekmachines. Je website zal misschien lager worden getoond in de zoekresultaten en dat kan leiden tot minder verkeer of omzet. Het is bovendien een signaal dat er mogelijk wat problemen zijn met het ontwerp van je website, bijvoorbeeld dat deze traag is of niet is geoptimaliseerd voor mobiel. Met de genoemde tips kun je je bounce verlagen, SEO verbeteren en conversies verhogen.

Heb je hulp nodig bij WordPress?

Heb je hulp nodig bij WordPress gerelateerde zaken, zoals het verlagen van de bounce of het verbeteren van de SEO? Of wil je een WordPress website laten maken? Wij hebben jarenlange ervaring bij het maken, onderhouden en verbeteren van WordPress websites. Neem dan contact met ons op voor meer informatie!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions

VERDIEPING

Meer blogs & nieuws lezen?

Meer weten over een bepaald onderwerp? Lees dan eens één van onze andere blogs.

Hoe kun je rankings behouden na een redesign (1)-min

Hoe kun je rankings behouden na een redesign?

/
3 juni 2022 - Artikel door Jeroen
11 tips om de bounce op een WordPress-website te verlagen (2)

11 tips om de bounce op een WordPress-website te verlagen

/
21 april 2022 - Artikel door Jeroen

Fijne feestdagen!

20 december 2021 - Artikel door Marco Mes

5 tips voor ondernemers met hun handen in het haar door het Coronavirus!

27 maart 2020 - Artikel door Marco Mes
Hoe lazy loading in WordPress jouw website betere resultaten oplevert
START JOUW PROJECT

Jouw website overlaten
aan webspecialisten?

Ons ervaren team staat klaar voor jouw project.